Raadsvergadering over opzeggen vertrouwen in de Krimpense coalitie

Op 7 januari 2020 heeft er een speciale raadsvergadering plaatsgevonden over het opzeggen van het vertrouwen in de Krimpense coalitie door Stem van Krimpen en Leefbaar Krimpen. De raadsvergadering is druk bezocht door inwoners, organisaties en ondernemers. De VVD heeft in de vergadering nogmaals aangegeven verbijsterd en teleurgesteld te zijn door de ontwikkelingen. Juist het ontbreken van een goed gesprek over de inhoudelijke meningsverschillen die tot het opzeggen van de coalitie heeft geleid, heeft de VVD zeer geraakt. Stem van Krimpen en Leefbaar Krimpen geven aan dat de breuk een gevolg is van een langer lopend proces. In de raadsvergadering hebben zij echter niet aangegeven welke zaken bijgedragen hebben aan dit proces. De VVD heeft aangeven welke resultaten de coalitie bereikt heeft met de uitvoering van het door de vier coalitiepartijen opgestelde college werkprogramma: Kleurrijk Krimpen.

Onvermijdelijk kwam de verkoop van Big Bear aan de orde. De VVD heeft haar principiƫle standpunt in de raadsvergadering herhaald. In 2015 heeft de gemeenteraad besloten tot verkoop van deze locatie en bepaald dat het bestaande bestemmingsplan van kracht bleef. Dit betekent dat een maatschappelijke bestemming van toepassing is. Horeca en woningbouw vallen hier niet onder. De VVD heeft gewezen ook op de verschillende verantwoordelijkheden van gemeenteraad en het college. De gemeenteraad controleert het college op het uitvoeren van de genoemde besluiten. Pas na de verkoop is de raad aan zet om het proces te controleren. Wij blijven van mening dat door de aangenomen motie, die oproept om het koopcontract van de Big Bear te ontbinden, de gemeenteraad getracht heeft om op de stoel van het college te zitten.

Dat dit verregaande gevolgen heeft voor de gedupeerde kopers bleek ook tijdens de raadsvergadering. De inspreker, de penningmeester van deze stichting, gaf aan hoe zeer zij geraakt worden door de uitstel van het tekenen van de transportakte om de koop af te ronden. De VVD heeft de stellige overtuiging dat de gemeenteraad niet mag oproepen om de rechten van deze individuele burger terzijde te leggen.

Tijdens de betreffende raadsvergadering zijn zorgen geuit over de ontstane situatie. De voortgang van het bestuur is op de waakvlam gezet. De VVD heeft hier in de vergadering op gewezen. Zijn we nu als gemeente in grote dossiers als de  Algeracorridor en bijvoorbeeld in de gemeenschappelijke regelingen nog wel een volwaardige gesprekspartner in de regio? Wat betekent dit voor de belangen van ondernemers en inwoners voor de lopende dossiers zoals bijvoorbeeld  de bereikbaarheid, het beperken geluidsoverlast en de besluitvormingsprocessen rondom zorg of participatie?

De VVD heeft zich altijd hard gemaakt om op een constructieve manier het gezamenlijke coalitieplan uit te voeren. Ook tijdens de informatieronde zullen we open en onvoorwaardelijk de gesprekken voeren. Daarbij zullen we onze VVD standpunten blijven uitdragen.  Vrijheid, gelijkheid, goede bereikbaarheid en gedegen financieel beheer zijn voor ons duidelijke kaders.