Coalitiebreuk Krimpen aan den IJssel

Stem van Krimpen en Leefbaar Krimpen stappen uit de coalitie Het betreurt de VVD dat Stem van Krimpen en Leefbaar Krimpen gisterenavond hebben besloten om uit de coalitie te stappen. De discussie rondom de verkoop van de Big Bear heeft ertoe geleid dat zij de samenwerking hebben beëindigd, daar waar VVD en D66 nog ruimte zagen om nader tot elkaar te komen.

In de afgelopen 1,5 jaar heeft de coalitie een aantal prachtige mijlpalen bereikt. Zo heeft onze unieke combinatie er onder andere voor gezorgd dat we de zondagsvrijheid hebben ingevoerd.  We zijn gestart met de aanpak van de grote kruising. We hebben na een intensieve lobby een investering van 90 miljoen euro gekregen voor het verbeteren van de Algeracorridor. We maken stappen op het gebied van diversiteit en inclusie waar iedereen wordt gehoord.  De financiën hebben we op orde in deze moeilijke tijd, waar veel taken naar onze gemeente zijn gekomen. Wij bouwen aan een Krimpen waar iedereen meedoet en waar iedereen telt.

Sharon Tollenaar, fractievoorzitter van de VVD in Krimpen aan den IJssel: “Met het verbreken van deze samenwerking laten de lokale partijen wat ons betreft goud uit handen vallen. Als je ziet hoeveel dingen er goed gaan dan is het ontzettend zonde om de samenwerking nu abrupt te beëindigen. Wij hebben ons uiterste best gedaan om deze coalitie bij elkaar te houden. Helaas is dit niet gelukt. De twee lokale partijen hielden voet bij stuk en stapten op. Wij vinden dit vooral vervelend voor alle inwoners van Krimpen aan den IJssel, want zij moeten nu wederom wachten totdat er een nieuwe coalitie is die beleid kan maken. Wat ons betreft was dit onnodig.”

De VVD zag voor deze unieke lokale liberale coalitie veel unieke kansen om verandering en vernieuwing voor Krimpen aan den IJssel te brengen. De VVD heeft ook gisteravond bij herhaling aangegeven deze kansen te blijven zien. Dit was echter onvoldoende voor de lokalen om de voortgang van deze coalitie een kans te geven.

De VVD heeft na de laatste gemeenteraadsverkiezingen de verantwoordelijkheid voor het bestuur van de gemeente op zich genomen en we hebben keuzes gemaakt om veranderingen in Krimpen aan den IJssel in te zetten en een structureel evenwichtig beleid te voeren.

De volgende stap zal zijn om met de fractievoorzitters van alle partijen een besluit te nemen hoe een nieuw bestuur gevormd kan worden. De VVD zal, zoals u mag verwachten, een bijdrage leveren aan dit proces en haar best doen om zo snel mogelijk weer tot een nieuwe coalitie te komen.

Centraal in het formatieproces zal onderzocht moeten worden welke combinatie het meest reëel is en welke partij nu hierin het voortouw gaat nemen. De VVD zal zich daarin, zoals altijd, constructief opstellen.