VVD neemt afstand van gang van zaken rondom verkoop Big Bear

De discussie rondom de verkoop van de ‘Big Bear’ is de VVD een doorn in het oog. De afgelopen dagen zijn er allerlei argumenten bijgehaald om de verkoop van de ‘Big Bear’ tegen te houden. Inmiddels is zelfs een motie aangenomen waarmee wordt geprobeerd om de verkoop van de ‘Big Bear’ aan bepaalde organisaties te voorkomen.

De VVD staat voor de vrijheid van religie. Als wij als Krimpense samenleving de ruimte bieden voor kerken, dan moet er ook ruimte zijn om andere religies een plek te geven.

De afgelopen dagen is de term ‘hindoetempel’ een aantal keer gevallen. De daadwerkelijke aanvraag die is binnengekomen is voor de bouw van een ‘yogacentrum’. De organisatie die dit wil bouwen is een stichting met een hindoeïstische achtergrond.

Kennelijk zijn er politieke partijen die met de term ‘hindoetempel’ nu alvast angst willen zaaien in onze samenleving. Daarbij wordt niet geschuwd om informatie te delen met de pers, voordat het debat in de gemeenteraad plaatsvond. Hiermee wekken zij de schijn dat zij kosten wat het kost andere religies geen ruimte willen geven in onze samenleving. Daar nemen wij als VVD nadrukkelijk afstand van.

Afgelopen donderdag heeft een aantal politieke partijen een eerste stap gezet om de kaders alsnog te veranderen, zodat bepaalde (religieuze) organisaties worden buitengesloten. Een motie is aangenomen om de verkoop van de ‘Big Bear’ tegen te houden. Deze is gesteund door Stem van Krimpen, Leefbaar Krimpen, SGP en PvdA.

Zeer kwalijk vinden wij als VVD dat deze situatie wordt gebruikt om één van de wethouders in een kwaad daglicht te zetten. Een wethouder die de procedures heeft gevolgd en zich aan de kaders heeft gehouden. Kaders die door de raad zelf zijn gesteld. Als deze partijen niet tevreden zijn met het resultaat, dan hadden zij de kaders vooraf scherper moeten stellen.

Wij als VVD staan pal achter dit college. Hen valt wat ons betreft niets te verwijten rondom dit dossier. De VVD distantieert zich van de huidige gang van zaken. Niet alleen omdat wij ons voorstaan op de liberale gedachte, dat iedereen een kans moet krijgen om zich als stichting, vereniging of onderneming binnen onze gemeente te vestigen , maar zeker ook om de beginselen van behoorlijk bestuur te respecteren.