Zondagsvrijheid: Die komt er gewoon

Eerder deze week werd het bekend gemaakt in een raadsinformatiebrief en nu is het ook opgepikt door verschillende kranten. De zondagsvrijheid in Krimpen aan den IJssel, waarover is gesproken is het coalitieakkoord "Kleurrijk Krimpen", komt er gewoon. VVD wethouder Anthon Timm laat in een interview met Algemeen Dagblad weten: "Dat we zondagsvrijheid in willen voeren is geen verrassing. Die komt er gewoon."

De coalitie, bestaande uit Stem van Krimpen, Leefbaar Krimpen, VVD en D66, wil de vrijheid van het zelf kunnen bepalen om al dan niet naar een winkel te gaan of je winkel open te doen mogelijk maken. Daarvoor is een aanpassing van de verordening die de winkeltijden regelt noodzakelijk. Deze aanpassing heeft het college inmiddels voorbereid. In de huidige verordening mag het college al 12 zon- en feestdagen aanwijzen waarop winkels open mogen. Het voorstel is om vanaf 1 januari 2019 alle winkeliers de keuzevrijheid te geven om op alle zondagen hun winkel open te doen vanaf 10.00 uur tot 19.00 uur.

Gezien de belangrijkheid van dit onderwerp is besloten om een gespreksavond te organiseren voor inwoners en winkeliers. Deze vindt plaats op maandag 1 oktober vanaf 20:00 (inloop 19:30) in het Raadhuis. Anthon Timm: "Ik denk dat het goed is dat we een bijeenkomst voor inwoners organiseren. Ja, er zullen tegenstanders op af komen die niet te overtuigen zijn, maar dat wil niet zeggen dat ze hun mening niet mogen geven. Maar we zullen het beleid wel aanpassen."